Här sitter jag om kvällarna och fnular på hur jag ska lägga upp min handledning till den här eminenta faktaboken som riktar sig till 11-12-åringar.


Boken heter Pest och kolera – Historiens värsta farsoter och är skriven av Nina och Magnus Västerbro. Och den är naturligtvis utgiven av Natur & Kultur. Illustratören heter Johan Egerkrans och han är mästare att få till läskiga, intressanta och fantasieggande farsotsbilder. (Om jag någon gång får en rysare utgiven så vill jag att han ska illustrera omslaget.)


Nästa vecka kommer boken att släppas och då är det ju bra om det finns en lärarhandledning till. Det vill säga om man som lärare, skulle vilja sätta igång på typ direkten med att jobba med den i sin klass.

Själv tycker jag att boken är som klippt och skuren till detta. Faktatext med ett innehåll som säkert lockar de flesta elva- tolvåringar. Det går ju liksom inte att misslyckas!

Så här sitter jag och funderar febrilt på upplägg.



Den stora frågan just nu är om jag ska rikta in mig på att skriva frågor på innehållet (mer traditionellt upplägg) eller om jag ska lägga tyngdpunkten på att ge lärare verktyg till, att i sin tur kunna guida eleverna i strategier runt läsning och förståelse av faktatext. Hrmmm. Just nu lutar jag mot en kombo. Vad tycker ni jag ska välja?

Tur att Astrid håller koll på mig så att jag inte blir allt för kollrig i farsotshäradet.

