Jag är i sluttampen på en revidering av min gamla bästsäljare På, mellan och bortom raderna – läsförståelse till tolv böcker åk 4-6. 

Okej! Bästsäljare är väl att överdriva men min lilla lärarhandledning har faktiskt sålt på varje år, vilket är superroligt.

Idén med handledningen är enkel. Jag har gjort lektionsupplägg runt och läsförståelseuppgifter till bra böcker som riktar sig till barn mellan 9-12 år. Frågorna tränar olika dimensioner av läsförståelse. 

Upplägget är enkelt och som lärare kan man anpassa det utifrån sin elevgrupp och hur man själv vill jobba.

Till varje bok finns författarporträtt och en mängd kopieringsunderlag.

Så här ser gamla utgåvan ut:  

 Och så här ser nya utgåvan ut och den kommer vara spiralbunden.  
 
De böcker som jag gjort uppläggen till är:  

  • Ishavspirater av Frida Nilsson
  • Drakskeppet av Maj Bylock
  • Snögrottan av Laura Trenter
  • Min vän Percys magiska gymnastikskor av Ulf Stark
  • Glasbarnen av Kristina Ohlsson
  • Kärlekspizzan av Johan Rundberg
  • Hoppet av Moni Nilsson
  • Häxorna av Roald Dahl
  • Rum 213 av singeln Angerborn
  • Pojken i randig pyjamas av John Boyne
  • Alex Dogboy av Monica Zac
  • Eldens hemlighet av Henning Mankell

 Eftersom den finns med i katalogen går den naturligtvis att beställa. 

   
Den kommer finnas i lager i mitten av mars typ och ni hittar den här om ni vill ha mer information om innehåll, pris och ISBN.

http://www.nok.se/Laromedel/F-9/Grundskola-4-6/Lararlitteratur-Gr-Lm/Pa-mellan-och-bortom-raderna/

