Jag har blivit ombedd av BTJ att ge ett boktips under #mångfaldidilitterturen.

Självklart vill jag då tipsa om nyutgåvan av Katitzi från Natur & Kultur.

Jag slukade Katitziböckerna när jag liten.

De betydde oerhört mycket för mig. Katitzi var allt jag ville vara.

Hon var som Pippi Långstrump, fast på riktigt liksom.


Katitzi är en förebild för alla barn.

Nyfiken, frågvis och modig.

Bokens tema är brännande aktuellt i dagens Sverige.

Orättvisorna och särbehandlingen av romer existerar fortfarande.

Detta måste få ett slut!

Till boken finns det en lärarhandledning som jag skrivit.

Den är gratis och går att ladda ner från Natur & Kulturs hemsida.

Ni hittar den här.

Jag som tipsar heter Emma Frey-Skøtt.

Jag är barn- och ungdomsboksförfattare.

Lättläst är min grej.

Och så skriver jag läromedel.

Så ta och läs Katitzi tillsammans med barnen.

Det kommer att göra skillnad.

Jag lovar.

  
 

