Idag kom det ett stort paket till mig.
Avsändare var retrobloggaren form 55 som hade fyndat innehållet på loppis. Dessa fynd har han sedan haft godheten att sälja till mig.

Vad fanns det då i paketet?

Jo! Det innehöll ett antal mexikanska damer i papiermache!!!!
Retro så det förslår.

Antingen är de gjorda av den berömda konstnärinnan Gemma Taccogna
eller av någon som härmat/kopierat hennes verk. Oavsett vilket så är de gjorda runt 1960.

Gemma Taccogna föddes i Italien. Hon var verksam där som konstnär under 40- och tidigt 50-tal. Hennes papiermachehuvuden användes som hattställ och blev mycket populära. 1954 flyttade hon och maken till Mexico. Där startade hon upp en papiermachestudio. Hon gjorde fantastiska figurer som blev eftertraktade samlarobjekt.

Gemma Taccogna stängde dock sin studio i mitten av 60-talet. Skälet var att hon tröttnat på att se sina verk kopierade och massproducerade. (Privat fundering…i Japan månne?)

Läs mer om Gemma Taccogna här!

Okej! Nu har jag gjort en bildningsinsats på papiermachefigurområdet.

Så här kommer damerna!
Titta och njut.

20140428-195404.jpg
Den största damen är ungefär lika stor som en papperskorg.

Dessutom fick jag med fyra finfina askar på köpet.

20140428-195649.jpg

Jag är urnöjd minst sagt!

Tack för god affär form 55!

