En härlig bokbloggsrecension av min bok Sveket.
Den värmer!

Bokhemligheter

1388761926162

Sveket vänder sig till barn från 10 år. Den är på 20 sidor (egentligen bara 14) med tre helsidesillustrationer gjorda av Lisa Zachrisson. Den är berättad i presens och det är huvudpersonen som har ordet, hon är ”jaget”, sedan finns ett ”du”, hennes bästa kompis, och dessutom finns Elin. Namnen på huvudpersonen och den bästa kompisen får vi aldrig veta. Det är kring dessa tre som handlingen kretsar.

Sveket tar upp en allvarlig fråga som det finns all anledning att ställa sig, såväl i låg- och mellanstadiet som senare. Hur ska man vara för att vara en bra vän? Handlingen känns verkligen mitt i prick, den är allmängiltig, kort och koncis. Den får på några få sidor fram exakt rätt känslor: besvikelse, skam, sorg och saknad. Flickor kan vara så elaka mot varandra. Upplevelsen påverkas förstås också av att Emma Frey-Schött har valt att berätta i förstaperson. Allt blir mer…

View original post 85 fler ord

Annonser