Alltså så här är det!
Att hitta fakta om Laurids Lönborg är ursvårt. Det finns liksom ingen samlad information på nätet. Vad jag vet är att Laurids Lönborg var en dansk grossist som knöt till sig formgivare. Dessutom verkar det som han köpte in saker och ting från när och fjärran för att saluföra dessa. Någongång på 70-talet upphörde firman att existera. Och så var sagan slut!

Eller kanske inte förresten. Lönborgsaker är otroligt populära just nu. Folk samlar som galningar på blommiga plåtburkar, brickor, coasters, termometrar, teakdjur och annat som är märkt med LL.

På senare tid har folk även börjat få upp ögonen för de rätt kitchiga figurer i papier mache som också kommer från LL.

De har dessutom ökat i pris. Från att ha sålts för några tior på Tradera får man nu ge flera hundralappar för de små damerna om de för ovanlighetens skull dyker upp till försäljning.

Jag är helt säker på att jag är en del i detta ökade intresse för figurerna. Jag har rätt friskt exponerat dem i bloggen och nu får jag skylla mig själv! Folk har börjat samla på damerna och de andra figurerna. Jag har fått konkurrens! Fasen också!

Nåväl…jag har länge försökt få reda på upphovsperson bakom figurerna, vilket känts som ett hopplöst företag. Tills i fredags!

I en av retrogrupperna ligger den här damen ute på auktion.

20130811-102952.jpg
Bild lånad av säljaren

Jag har två sådana damer fast i blått. Det som är speciellt med den här damen är dock att hon har LL-lappen kvar i botten och att det på denna lapp även står Pride Creations Inc.

20130811-103254.jpg

Vild av glädje googlade jag på Pride Creations Inc och fann följande info på E-bay.

PAIR (2) CANDLE HOLDERS

WOMEN/ LADIES w/ HEARTS & FLOWERS

This is a RARE PAIR of CANDLE HOLDERS from PRIDE CREATIONS, INC, 156 5th AVENUE, NYC; HAND PAINTED IN JAPAN. They are a matching pair in contrasting color designs. Each is a LADY/ WOMAN with HEARTS & FLOWERS on her
long dress. They are standing with hands on waist, ‘Twiggy’ type eyes are big, opened wide. Her hat holds a candle. Both sides of each candle holder are painted with identical designs. A little paint chipping on base. The ORIGINAL TAGS are attached to the base of each lady.

These ladies are in EXCELLENT Vintage CONDITION … especially condsidering that they are over 40 years old!

9 1/4″ TALL
4 3/4″ x 3 1/2″ OVAL BASE
CLEAN

EXCELLENT CONDITION!

20130811-103644.jpg
Bild från E-bayannonsen

20130811-103725.jpg
Tagg under!

Figurerna kommer således ursprungligen från Japan! Och så har de importerats till USA och sedan har de hamnat i Danmark och Laurids Lönborg.

Vilken grej!

Nu måste jag forska vidare i det här. Önska mig lycka till!

PS! Har ni damer eller djur i gömmorna är jag superintresserad av att köpa dessa eller göra någon form av byte.

Jag letar efter damer, katter, ugglor, elefanter och fåglar!

