När jag var liten hade vi en fantastiskt vacker dam ståendes på prydnadshyllan i salen.
Hon hade stora drömmande ögon, var klädd i orange klänning och hon bar på en blomsterbukett.

Jag älskade henne och jag stod ofta och tittade på henne där hon stod så ouppnåelig högt upp.

Hon var ju som gjord att leka med! Fast det fick jag ju förstås inte.

Åren gick och damen försvann spårlöst. Vart vet ingen.

Men minnet av henne levde kvar någonstans djupt inne i mig.

Så en dag förra året när jag strosade runt på Hötorgsloppisen såg jag något som fångade min blick.

En figur som påminde om vackra damen!

Jag fick köpa henne för en tia och jag kände mig rent euforisk

Senare fick jag veta att det LL som stod tryckt på undersidan betyder Laurids Lönborg.

Och så satte det igång…..det nästan maniska samlandet.

De loppisar jag går på skannas av i jakten på LL-figurer och ibland får jag napp.

Nu bor de här filurerna här hos mig.

Flickorna, fåglarna och sorgsna ugglan.

20130322-103853.jpg

20130322-103934.jpg

20130322-110010.jpg

Men jag letar ständigt efter nya och i veckan gick jag ut med en efterlysning i diverse köp, sälj- och bytaretrosakergrupper.

Igår kontaktades jag av en tjej som precis köpt en figur som hon trodde kunde vara en Laurids Lönborg. Hon visste dock inte om hon ville ha den själv eller om hon skulle sälja den vidare.

Jag bad henne skicka en bild oavsett för jag ville veta hur den såg ut.

När bilderna kom höll jag på att svimma.

De föreställde vackra damen från min barndom.

20130322-153857.jpg

Och vet ni vad?

Tjejen beslutade sig för att jag får köpa damen. Underbara människa!

Det går inte att beskriva hur lycklig jag är just nu.

20130322-163553.jpg

