Sedan jag fyndade 70-talskokboken förra helgen känner jag mig äntligen inspirerad i köket!

20130226-191537.jpg

Jag följer numera Familjen Bruns exempel och går loss på de kulinariska läckerheter som lagades på den gamla goda tiden.
Därför vill jag nu dela med mig en klassisk rätt som aldrig kan gå fel på tisdagsbjudningen.

Läcker skinkmousse!

20130226-185756.jpg

20130226-191426.jpg
Närbild

Rätten introduceras med följande uppmuntrande ord:
”Ett utmärkt sätt att använda vad man kan ha hemma i kylen, om det kommer gäster lite oväntat. Tillexempel vid juletiden, då man kanske har lite kvar av skinkan…”

Du behöver följande ingredienser:
200 g kokt skinka i skivor
4 msk sherry eller portvin
2 dl vispgrädde
3 msk hackad persilja
1 msk senap
salt, vitpeppar
Och naturligtvis….6 blad gelatin.

Sedan kolijoxar du ihop alla ingredienser, slänger i gelatinet, häller allt i en form och placerar skapelsen i kylen i ett gäng timmar.

Låter det inte underbart så säg?

Så kör nu hårt med skinkmoussen.
Du kommer att bli så populär hos dina gäster.
Så populär att du för all framtid slipper oväntade besök.

I promise!

